Ugyan már, miért baj, ha kimarad a délutáni alvás?

Úton-útfélen felteszik nekem a fenti kérdést. Hogy ugyan fáradtabb a gyerkőc, ha kimarad a délutáni alvás, estére kicsit kezelhetetlenné válik, de hát épp úszni tanul alvásidőben, gyermekfoglalkozáson voltak, átjött Juci néni a szomszédból, vagy ki kellett szaladni a boltba kenyérért…

„Majd este pótolja”,

jön a megnyugtató mentség egy-egy kimaradt délutáni alvás után.
Biztos, hogy pótolja?

Egy 2013-ban publikált vizsgálat érdekes összefüggéseket talált

a kisgyermekek tanulása és a nappali alvása tekintetében.
A kutatók egy óvodában 40, 3-5 éves kor közötti gyermeket tanítottak meg egyik délelőtt egy memória játék kapcsán arra, hogy melyik állat képe hol helyezkedik el a táblán. Ezután a gyerekek egy része aludt ebéd után, egy részük viszont nem. A  kutatók aznap délután is megnézték, mennyire tudják felidézni a gyerekek, mi hol van a memóriatáblán.
A szakemberek azt találták, hogy a nappal alvó gyermekek sokkal jobban teljesítettek, mint a nemalvó társaik. A nappali alvás tehát segített abban, hogy az aznap reggel megtanult dolgokat fel tudják idézni a gyermekek, később is emlékezzenek rá.
A kutatók másnap reggel is megjelentek az oviban és újabb teszt következett. Újra elővették a memóriatáblát és tesztelték, ki mire emlékszik még a tegnap tanultakból. Az előző nap nappal is alvó gyerekek teljesítménye most is jobb volt nemalvó társaiknál.
Azaz, az éjszakai alvás nem egyenlítette ki a különbségeket, nem kompenzálta az előző délután kimaradt alvást, a nemalvás miatti memóriaprobléma továbbra is fennállt. A kutatók azt is megfigyelték, hogy azoknál a gyermekeknél esett vissza leginkább a teljesítmény, akik egyébként még többé-kevésbé rendszeresen alszanak napközben.
A vizsgálat eredménye tehát arra enged következtetni, hogy a nappali alvásnak kiemelt jelentősége van a kisgyermekek tanulási folyamataiban, az új ismeretek megjegyzésében.

Szerző:

Dr. Dénes Ivett

babaalvás tanácsadó, baba-mama kapcsolati szakember

  • Kurdziel, L., Duclos, K., Spencer, R., ‘Sleep spindles in midday naps enhance learning in preschool children’, Proc Natl Acad Sci USA, 110(43) (2013), pp. 17267–72.

A témához kapcsolódó exkluzív tudásanyagok a Tudástárban előfizetőinknek:

TUDÁSTÁR CIKK: Az egyedül alvásról

Vajon az egyedül, külön szobában alvás kinek az igénye? Mik az előnyei és a hát [...]

TUDÁSTÁR KURZUS: Hogyan alszanak a 2-4 éves gyermekek?

Mi jellemző a 2-4 éves gyermekek alvására? Milyen nehézségek lehetnek az alvásuk [...]

TUDÁSTÁR ESETTANULMÁNY: A 2,5 éves Zsolti nem akar aludni…

2,5 éves volt Zsolti, amikor tiltakozni kezdett az altatás ellen. Az anyuk [...]

TUDÁSTÁR ELŐADÁS: Hogyan készüljünk a bölcsire, ovira?

Az előadás a bölcsi- vagy ovikezdésről szól természetesen az alvás szempontjából [...]

TUDÁSTÁR CIKK: Nyári babaalvás tippek

Ígértem nektek egy részletes összefoglalót a nyári babaalvás jellegzetességeiről, [...]

TUDÁSTÁR ESETTANULMÁNY: A nappali alvások elhagyása 3. Az utolsó nappali alvás elhagyása

A gyermekek általában 4-5 éves korukban hagyják el az utolsó nappali alvásukat, [...]

Előfizetek a tudástárra

Ez is érdekelhet:

2024-07-05T09:01:52+02:00